Artikel ini berkisar bagaimana seorang guru cuba menangani masalah disleksia muridnya. Guru tersebut telah berusaha untuk membantu muridnya bagi menguasai kemahiran membaca dan menulis. setelah membuat kajian dia mendapati kaedah " multisensori " telah memberikan kesan dan mendatangkan hasil dalam membantu dan menangani masalah pembelajaran murid disleksia. Kaedah ini amat produktif. Sebagai bantuan dalam pengajaran guru boleh menggunakan bahan visual, ekspresi muka, pergerakkan badan bagi menarik perhatian dan penglibatan murid didalam pengajaran dan pembelajaran. Apa yang diperolehi dalam petikan ini juga guru perlu mendekati murid dan memahami apakah kesukaan mereka serta apa yang mereka buat.Seterusnya menggabungjalinkan diantara pengajaran dan apa yang mereka minat. Contohnya jika mereka suka menyanyi, guru boleh kaitkan isi pengajaran didalam bentuk nyanyian. Disamping itu, guru juga perlu mendekati mereka seolah-olah sebagai kawan bagi menyelami perasaan mereka dan menghidupkan perasaan 'TIDAK SABAR ' untuk belajar.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment